Nama kursus : SSK 3
Tajuk : Penyata Razak , 1950
Pengajian am
ahli kumpulan : abc , radzwil
nama pensyarah : Puan Nur Angriani Binti Norja
Pengenalan
Latar belakang
Kesimpulan
kita haruslah bersama-sama membangunkan pendidikan di negara kita.
kita hendaklah bersatu padu dalam apa jua masalah.
Sumber rujukan
https://www.scribd.com/document/151995942/Laporan-Barnes-1950
https://ms.wikipedia.org/wiki/Laporan_Barnes_1950
http://notaanda.blogspot.my/2010/03/penyata-barnes-1950.html
Lampiran / gambar

Tajuk : Penyata Razak , 1950
Pengajian am
ahli kumpulan : abc , radzwil
nama pensyarah : Puan Nur Angriani Binti Norja
Pengenalan
Penyata Barnes, 1950
Pada Ogos 1950, satu jawatankuasa yang diketuai oleh L.J. Barnes ditubuhkan bagi mengkaji masa depan sistem pendidikan di Tanah Melayu. Setelah menjalankan kajian, satu penyata yang dikenali sebagai Penyata Barnes disediakan dan dikemukakan kepada Kerajaan British pada tahun 1951. Panyata ini mengandungi syor-syor yang dikemukakan oleh jawatankuasa ini. Antara syor-syor ini ialah:
a. Sekolah vernakular digantikan dengan sekolah kebangsaan.
b. Sekolah kebangsaan dibuka kepada semua kaum dan diajar oleh guru dari pelbagai kaum dan keturunan.
c. Sekolah rendah – Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
Sekolah menengah – Bahasa Inggeris menjadi bahasa pengantar.
d. Semua murid diberi pelajaran percuma di sekolah rendah selama 6 tahun.
Penyata ini dibantah oleh kaum Melayu, Cina dan India. Kaum Melayu membantah kerana kedudukan Bahasa Melayu tidak diberi kedudukan yang wajar. Bagi Cina, sekolah kebangsaan dianggap seolah-olah mengancam kebudayaan dan Bahasa Cina yang mereka banggakan. Orang India menentang kerana permintaan mereka supaya kedudukan sekolah Tamil dikaji telah ditolak oleh kerajaan.
Pada Ogos 1950, satu jawatankuasa yang diketuai oleh L.J. Barnes ditubuhkan bagi mengkaji masa depan sistem pendidikan di Tanah Melayu. Setelah menjalankan kajian, satu penyata yang dikenali sebagai Penyata Barnes disediakan dan dikemukakan kepada Kerajaan British pada tahun 1951. Panyata ini mengandungi syor-syor yang dikemukakan oleh jawatankuasa ini. Antara syor-syor ini ialah:
a. Sekolah vernakular digantikan dengan sekolah kebangsaan.
b. Sekolah kebangsaan dibuka kepada semua kaum dan diajar oleh guru dari pelbagai kaum dan keturunan.
c. Sekolah rendah – Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
Sekolah menengah – Bahasa Inggeris menjadi bahasa pengantar.
d. Semua murid diberi pelajaran percuma di sekolah rendah selama 6 tahun.
Penyata ini dibantah oleh kaum Melayu, Cina dan India. Kaum Melayu membantah kerana kedudukan Bahasa Melayu tidak diberi kedudukan yang wajar. Bagi Cina, sekolah kebangsaan dianggap seolah-olah mengancam kebudayaan dan Bahasa Cina yang mereka banggakan. Orang India menentang kerana permintaan mereka supaya kedudukan sekolah Tamil dikaji telah ditolak oleh kerajaan.
Latar belakang
PENYATA BARNES , 1950
- Laporan Barnes 1950 penting dalam menentukan sistem
pendidikan di Malaysia selepas kemerdekaan 1957. Laporan Barnes diketuai oleh L
J Barnes. Tujuannya untuk menyiasat dan memperbaiki pendidikan orang Melayu.
Cadangan-cadangan laporan tersebut ialah :
Cadangan-cadangan laporan tersebut ialah :
Dua jenis sistem sekolah hendaklah ditubuhkan.
Satu jenis sekolah menggunakan bahasa Melavu sebagai bahasa
pengantar.
Pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan jika
terdapat 15 orang murid atau lebih yang ingin mempelajari bahasa ibunda
mereka.
Bahasa Melayu wajib diajar di Sekolah Inggeris dan
bahasa Inggeris wajib diajar di Sekolah Melayu.
Sekolah dwibahasa diadakan dan bahasa pengantar yang
digunakan ialah bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
Huraian & Penerangan
1.Dua jenis sistem sekolah
hendaklah ditubuhkan
2. Satu
jenis sekolah menggunakan bahasa Melavu sebagai
bahasa pengantar.
3.
Pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan jika terdapat 15 orang
murid atau lebihyang ingin mempelajari bahasa ibunda mereka.
4.Bahasa Melayu wajib diajar di Sekolah Inggeris dan bahasa lnggeris wajib diajar di Sekolah Melayu.
5. Sekolah
dwibahasa diadakan dan bahasa pengantar yang digunakan ialah bahasaInggeris dan bahasa Melayu.
6. Sekolah-sekolah vernakular dalam bahasa Melayu, bahasa Cina dan bahasa Tamil ditukarkankepada Sekolah kebangsaan.Sekolah-sekolah ini akan menggunakan bahasa
kebangsaan, iaitubahasa Melayu.
Kontroversi
Laporan
Barnes ditentang hebat oleh kaum Cina dan India dan terbentuklah Laporan Fenn-Wu 1951.Olehitu Ordinan Pelajaran 1952 dikuatkuasakan selepas kajian terhadap
Laporan Barnes 1950
adangan Laporan Barnes :
Semua sekolah vernakular Melayu,Cina dan Tamil
dibubarkan
Digantikan dengan sekolah kebangsaan
Pada peringkat sekolah rendah bahasa pengantar
ialah bahasa Melayu
Pada peringkat sekolah menengah dan peringkat
yang lebih tinggi bahasa pengantar ialah bahasa Inggeris
Tentangan terhadap Laporan Barnes
–masyarakat Cina menganggap
bahasa ibundamereka akan tergugat
kita haruslah bersama-sama membangunkan pendidikan di negara kita.
kita hendaklah bersatu padu dalam apa jua masalah.
Sumber rujukan
https://www.scribd.com/document/151995942/Laporan-Barnes-1950
https://ms.wikipedia.org/wiki/Laporan_Barnes_1950
http://notaanda.blogspot.my/2010/03/penyata-barnes-1950.html
Lampiran / gambar

Comments
Post a Comment